ProgramSupport till grafiska program
Startsida
Om PS
Sök
Medlemsinfo
Användartips
Problemlösning
Rapporter
Ordlista
Programbanken
Kurser
Boktips
Länkar
Nyhetsbrev

Nyhetsbrev från ProgramSupport november 2010

Dags för ännu ett nyhetsbrev med tips för effektivare arbete i dina grafiska program.

Exportera bilder från Word-dokument

Det nya filformatet DOCX som används både hos Word 2007 och Word 2010 erbjuder en elegant möjlighet att exportera bilder från Word-dokument till de ursprungliga filformat som från början infogats i dokument.

Medlemmar kan läsa mer i användartipsen till Word:

Spela upp videofilmer i presentationer med InDesign CS5

InDesign CS5 har en ny användbar funktion som gör det möjligt att montera videofilmer i dokument och spela upp dem antingen med InDesign eller med Acrobat efter export av dokumentet till PDF. Det är även möjligt att skapa interaktiva knappar som startar uppspelningen från olika förinställda tidpunkter hos videofilmen.

Medlemmar kan läsa mer i användartipsen till InDesign:

Office 2011 för Macintosh är snarlik Office 2010 för Windows

Microsoft har nu börjat leverera Office 2011 för Macintosh. Bland de viktigaste nyheterna kan nämnas:

  • E-postprogrammet Entourage har bytts ut mot en Macintosh-version av Outlook som sen länge varit standard i Office för Windows.

  • Alla programmen i Office 2011 har nu samma flikbaserade gränssnitt som motsvarande Windows-program.

Programmen levereras med ett stort antal färdiga mallar för standarddokument som kalendrar, brev, kuvert, planering, meritförteckningar, dagordningar, fakturor, fax, PM, rapporter, visitkort, nyhetsbrev, broschyrer, diplom, affischer, inbjudningar, skyltar, visitkort, bildpresentationer, fotoalbum, budgetering, låneberäkning mm.

Word 2011 med en av de många mallar som följer med programmet.

Programmen i Office 2011 kräver en Macintosh med Intel-processor och Mac OSX 10.5.8 eller nyare. Rekommenderat pris för Office 2011 är 2000 kr exkl moms. Man erbjuder även en version för studerande och privatpersoner som kostar 995 kr inkl moms.

OpenOffice är ett kostnadsfritt alternativ till Microsoft Office

Alla kan ladda ner programsviten OpenOffice helt kostnadsfritt. OpenOffice innehåller komponenter för ordbehandling, presentation, kalkyl, databas, teckning och formelskrivning.

OpenOffice erbjuder kostnadsfria verktyg för de flesta typer av kontorsarbete.

OpenOffice version 3.2 kan förutom sina egna dokumentformat även hantera filer från Microsoft Office 2007 och 2010. Alla programmen har fått en ny zoompanel och kan precis som tidigare versioner skapa PDF-filer utan tillgång till Adobe Acrobat.

Mer information om OpenOffice ver 2 hittar du i avdelningen Programbanken hos ProgramSupport.

Programmen i OpenOffice kan laddas ner från nedanstående webbadress:

http://sv.openoffice.org/


Det var allt för den här gången. Nästa nyhetsbrev kommer i mitten av december.

© 2010 www.programsupport.se