|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Användartips till Flash |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Allt fler informatörer använder programmet Flash för att ta fram animeringar och rörliga annonser, sk banners, till webbplatser. De inbyggda verktygen i Flash används normalt för att skapa skalbar objektgrafik men programmet kan även importera punktuppbyggda bildobjekt. De filmfiler som skapas med Flash är extremt kompakta och lämpar sig därför väl för distribution via webben. Förutom för framtagning av enkla animeringar fungerar Flash även som en komplett miljö för arbete med multimedia. Du kan kombinera text, fotografier, ljud, animeringar och rörlig video till hela projekt. Programmet används därför även vid produktion av interaktiva demonstrationer och utbildningsprogram. I denna avdelning av ProgramSupport finns ett antal konkreta tips som hjälper både nybörjare och mer vana användare att arbeta effektivt med Flash CS3 och CS4. De flesta av tipsen är användbara även om du arbetar med äldre versioner av programmet. Om du inte får svar på dina frågor så rekommenderas avdelningen Problemlösning med information om bildfilsformat, teckensnitt, utskrifter och datautbyte. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anpassa och spara arbetsyta hos FlashNär du öppnar programmet Flash första gången efter installation och väljer att skapa ett nytt dokument visas en standardiserad Arbetsyta med ett antal paneler och fönster. Längst till vänster visas panelen Verktyg med alla de grafiska verktygen för framtagning och utformning av objekt. Omedelbart ovanför Scenen, som visar de objekt du skapat i det öppna dokumentet, visas Tidslinjen där du skapar och ställer in de bildrutor som bestämmer animeringens tidsförlopp. Längst ner visas panelen Egenskaper som du använder för att ställa in utseende och beteende hos de objekt som är markerade på scenen. Panelen är adaptiv och ändrar själv urvalet av inställningar beroende på vilken typ av objekt som är markerat. Längst till höger visas en Docka med paneler. Från början innehåller dockan panelerna Färg, Färgrutor och Bibliotek. Vid behov kan du själv öppna andra paneler i denna docka genom att välja deras namn i menyn Fönster. De paneler som för tillfället är öppna har namnen förbockade i menyn Fönster. Vissa paneler öppnar sig i ett separat fönster på scenen utanför dockan. Den standardiserade arbetsytan hos Flash med panelerna Verktyg, Tidslinjen, Egenskaper, Färg, Färgrutor och Bibliotek öppna. Dessutom har panelen Beteenden öppnats genom att man valt dess namn i menyn Fönster.
|
Flash innehåll |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inställning av dimensioner, bildrutefrekvens och andra egenskaper hos filmenNär du skapar en ny film i Flash är det oftast nödvändigt att redan från början bestämma filmens storlek samt hur snabbt bildväxlingen skall ske vid uppspelning av filmen. Dessa båda inställningar utför du i dialogrutan Dokumentegenskaper som tas fram antingen genom att du klickar på knappen Storlek i panelen Egenskaper eller genom att du dubbelklickar på siffervärdet 12.0 fps i underkanten av panelen Tidslinje. Förutom filmstorlek och bildrutefrekvens så ger dialogrutan dig även möjlighet att ställa in ett antal andra gemensamma egenskaper för filmen. Exempel på dokumentegenskaper för en Flash-film som
|
Flash innehåll |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rita former med verktygen Rektangel och OvalAlla ritverktygen hos Flash skapar objektorienterade former vilket innebär att du när som helst kan förändra deras storlek, fyllningsfärg, kantlinje mm. I detta avseende påminner Flash mycket om andra vanliga program som CorelDraw och Illustrator. Några av verktygen hos Flash har underliggande varianter som du kommer åt genom att klicka och hålla kvar på den lilla triangelsymbolen nere i högerkanten hos verktygssymbolen som visas för tillfället. Verktygen Rektangel och Oval hör till de som har sådana underliggande varianter. Ställ in egenskaper innan du ritarNär du valt ett verktyg är det lämpligt att före ritning ställa in önskad Fyllningsfärg, Linjefärg, Linjehöjd (tjocklek), Linjestil, Hörnradie mm i panelen Egenskaper. Du kan ändra de flesta av dessa egenskaper efter slutförd ritning men arbetet går betydligt snabbare om du från början ritar med önskade egenskaper. Med önskat verktyg valt ritar du en form genom att dra diagonalt med musen. Genom att hålla ner tangenten Skift begränsar du rörelsefriheten så att rektangeln blir en kvadrat och ovalen en cirkel. Håller du istället ner tangenten Alt så kan du rita från mitten av formen. Dessa båda former har ritats med verktygen Rektangel och Oval. Fyllningsfärg,
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rita och fyll former med verktygen Penna och PenselVerktygen Penna och Pensel påminner i sin funktion en hel del om när man ritar och målar på ett vanligt papper. Verktyget Penna skapar former som enbart har kantlinje medan Pensel skapar former som enbart har fyllning. Precis som är fallet för andra ritverktyg bör du ställa in önskad Linjefärg och Linjehöjd resp Fyllningsfärg i panelen Egenskaper innan du använder verktygen. Innan du ritar med Pennan är det dessutom lämpligt att välja önskat Pennläge genom att klicka på denna symbol som visas längst ner i verktygslådan när du väljer verktyget. De tre Pennlägena Räta ut, Jämna ut och Bläck har följande innebörd: Bläck skapar en form exakt som du ritar den. Eftersom de flesta pekdon har dålig precision blir resultatet ofta kantigt och fult. Jämna ut skapar en form som liknar den du ritat men utan ojämnheter som beror på att du darrat under ritningen. Räta ut omvandlar din ritade form till en serie av räta linjer vilket gör det lättare att rita rektanglar, trianglar och andra former på fri hand. Om du ritar cirklar eller ovaler skapas istället en utjämnad sådan form. Den vänstra formen har ritats med Pennläge Bläck, formen i mitten med Jämna ut
|
Flash innehåll |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De nya verktygen Sprejpensel och Deco (CS4)Flash CS4 har fått två nya verktyg benämnda Sprejpensel och Deco som gör det lättare måla mönster med symboler från biblioteket. Eftersom programmet länkar till symbolerna tar sådana mönster inte så mycket plats men de kan fördröja uppritningen på skärmen. För att använda Sprejpensel måste den symbol du vill måla med finnas i biblioteket. I panelen Egenskaper för verktyget klickar du på knappen Redigera och väljer önskad symbol. Du kan storleksförändra symbolen till önskad Skalbredd och Skalhöjd via dessa reglage i panelen. För att få ett mer naturtroget utseende hos mönstret kan du även kryssa för alternativen Slumpmässig skalning, Rotera symbol och Slumpmässig rotation. Det är också lämpligt att ange Bredd och Höjd på det område du vill måla. Spreja slutligen med verktyget där du vill ha mönster och beundra resultatet! Det nya verktyget Sprejpensel används för att spruta fram mönster med valfri symbol som finns i biblioteket.
|
Flash innehåll |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rita och redigera former med verktyget RitstiftAlla som har tidigare erfarenhet av programmen Illustrator eller CorelDraw känner direkt igen verktyget Ritstift. I Flash CS3 fungerar detta precis som motsvarande verktyg hos Illustrator. Om du är nybörjare krävs dock en hel del övning innan du lär dig bemästra alla möjligheter med ritstiftet. Men belöningen blir riklig när du väl tagit dig över tröskeln eftersom ritstiftet är det mest noggranna av alla ritverktygen. Paradoxalt nog kan du inte rita direkt med verktyget Ritstift på samma sätt som man gör med övriga verktyg hos Flash. Ritstiftet används istället för att skapa Ankarpunkter (presenteras som ofyllda kvadrater), antingen genom att du bara klickar eller genom att du både klickar och drar. När du tar fram nästa ankarpunkt förbinder programmet automatiskt denna med föregående via en rät linje eller en kurva, beroende på om du enbart klickat eller både klickat och dragit. Rita former med raka kanterDet enklaste sättet att använda ritstiftet är för att ta fram månghörningar med raka sidor. Börja med att klicka på valfri plats och skapa första ankarpunkten. Flytta därefter verktyget till nästa hörn och klicka igen. Fortsätt på samma sätt tills du fått fram önskad form och avsluta genom att välja verktyget Markering (svarta pilen). Om du vill skapa en sluten form ser du till att sista klicket sker i den första ankarpunkten. Lägg märke till att det då visas en liten cirkel bredvid ritstiftet som kvittens på att du får en sluten form. Denna triangel som byggs upp av tre ankarpunkter har ritats via tre klick med Ritstiftet.
|
Flash innehåll |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hantera fyllning och kantlinje hos formerEn viktig skillnad mellan Flash och andra grafikprogram är att Flash hanterar formers fyllning och kantlinjer oberoende av varandra, vilket kan ställa till med stora problem för nybörjaren. Men detta beteende hos programmet ger dessutom utökade möjligheter att finslipa utseendet hos formerna. Efter att du skapat former med verktygen Rektangel, Oval, Polygon/Stjärna eller med Ritstiftet är det därför mycket viktigt att du hanterar dem på rätt sätt. För att markera former används normalt verktyget Markering (svarta pilen). Om du klickar en gång på någon kantlinje eller på fyllningen markeras enbart denna vilket indikeras via ett mönster. För att även markera någon annan del hos formen kan du hålla ner tangenten Skift och klicka vidare på nästa del. Två bra metoder för att snabbt markera både fyllning och samtliga kantlinjer är att dubbelklicka på fyllningen eller dra en markeringsrektangel som helt och hållet omgärdar formen. När såväl kantlinjer som fyllning är markerade hos en form kan du ändra dess utseende via panelen Egenskaper. Du kan även flytta den markerade formen med musen eller positionera den noggrant via funktionerna i panelen Justera vilket beskrivs i ett eget avsnitt. Om du behöver genomföra omfattande redigeringar hos bilder som innehåller flera former är det lämpligt att Gruppera samhörande former eller skapa Symboler för former, vilket beskrivs i var sina avsnitt.
Hos den vänstra formen är inget markerat medan formen i mitten har fyllningen
|
Flash innehåll |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fyll former med verktyget FärgpytsSlutna former som skapats med verktygen Penna och Ritstift kan fyllas med verktyget Färgpyts genom att man först väljer önskad Fyllningsfärg och därefter klickar med färgpytsen inne i formen. Även om en form ser sluten ut kan det dock finnas små glipor eftersom pennan ritar relativt grovt. För att fyllning med färgpytsen skall fungera krävs då att du klickar på knappen Mellanrumsstorlek (visas längst ner i verktygslådan när färgpytsen är vald) och väljer något av de alternativ som stänger även medelstora eller stora öppningar. Med inställningen för Mellanrumsstorlek kan du se till att
|
Flash innehåll |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© 2011 www.programsupport.se |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||