ProgramSupport till grafiska program
Startsida
Om PS
Sök
Medlemsinfo
Användartips
Problemlösning
Rapporter
Ordlista
Programbanken
Kurser
Boktips
Länkar
Nyhetsbrev

Nyhetsbrev från ProgramSupport oktober 2011

I ett allt mer tätnande höstmörker kommer här ett nyhetsbrev som förhoppningsvis lyser upp ditt arbete via fler tips för effektivare arbete i dina grafiska program.

Hitta och åtgärda överskjutande text hos InDesign

Text som inte får plats i textramar är ett av de mest förrädiska felen som du kan råka ut för vid arbete med InDesign. Om du inte uppmärksammar programmets diskreta varningar i form av små röda plustecken i nedre högra hörnet hos berörda textramar så får du stora problem. Moderna versioner av InDesign har dessbättre flera bra funktioner som hjälper dig att hitta och åtgärda överskjutande text.

Medlemmar kan läsa mer i Användartipsen till InDesign:

Allvarligt programfel hos Acrobat X Pro

Den senaste versionen av Acrobat X Pro har ett programfel som kan ge upphov till stora problem när man redigerar i befintliga PDF-filer. Om du tar bort eller flyttar om sidor och sen försöker spara resultatet så visas en helt orimlig varningsruta (se bilden nedan). Enda sättet att kringgå rutan är att spara en kopia av filen med nytt namn vilket inte är särskilt användarvänligt. Felen hos programmet är åtgärdade i version Acrobat X Pro 10.1.1 som du kan ladda ner kostnadsfritt från Adobes webbplats. Enklast sker detta genom att du i programmet väljer kommandot Hjälp-Kontrollera om det finns uppdateringar.

En allvarlig bugg hos Acrobat X Pro kan ge upphov till denna orimliga varningsruta.

Adobe Reader finns nu både för iOS och för Android

Adobe har nu tagit fram varianter av Adobe Reader för smartphones och läsplattor, både med iOS och med Android operativsystem. Apparna som är kostnadsfria kan hämtas från Apple App Store alternativt Android Market.

Adobe Reader kan öppna PDF-filer hos mejl, från webben eller i appar som har funktionen Öppna med (Open in), t ex DocsToGo. Precis som med andra appar går det naturligtvis även att synkronisera PDF-filer med datorn. Du kommer åt appens verktygsknappar genom att klicka någonstans i kanten hos skärmen

Adobe Reader kan hantera bokmärken vilket underlättar navigering i stora PDF-filer. Det går också att snabbläddra genom sidminiatyrer genom att dra ett reglage i skärmens underkant. Du kan även söka efter text i PDF-filer.

Öppnade PDF-filer kan bifogas med mejl eller skrivas ut via trådlöst nätverk.

Sammanfattningsvis är Adobe Reader en snabb, stabil och kompetent PDF-läsare som kan rekommenderas till alla som har en modern mobil enhet t ex iPhone 4, iPad eller Samsung Galaxy.

Adobe Reader för iPad låter dig bl a navigera i PDF-filer via bokmärken.

Allt fler moln på datorhimlen

Under senare år har det kommit allt fler lösningar för lagring i molnet, dvs hos tjänsteleverantörer som tillhandhåller lagringsutrymme via webben. Google Apps for Business och Microsoft Office 365 är betaltjänster medan Dropbox erbjuder fri lagring upp, till 2 GB utrymme. Under hösten har Apple satt igång sin molntjänst iCloud som i vanlig ordning är mycket lätt att använda och som erbjuder 5 GB fritt lagringsutrymme.

Extern lagring

Redan innan molnet kom på tal så hade flera företag outsourcat sin lagring till leverantörer som erbjuder fast uppkoppling till servrar med bra kapacitet. Detta är en bekväm metod som minskar belastningen på IT-avdelningen och som ger tillgång till den allra senaste tekniken till ett fast pris, som inte behöver bli mycket högre än med egen utrustning.

Google Apps och Microsoft Office 365

Alla kan kostnadsfritt teckna ett Gmail–konto som erbjuder upp till 7 GB lagringsutrymme för e-post mm. Tjänsten har bra spamfilter och automatisk säkerhetskopiering. Det går att komma åt e-post från valfri dator i hela världen och även från mobila enheter som smartphones och läsplattor.

Alla som har ett Gmail-konto får även tillgång till Google Apps som erbjuder flera funktioner för kontorsarbete via webbläsaren. Man kan ordbehandla, skapa presentationer, arbeta med kalkyler, skapa enkla ritningar och hantera digitala fotografier. Det fria lagringsutrymmet är 7 GB. Med Google Apps for Business som kostar ca 500 kr per år får man tillgång till 25 GB lagringsutrymme.

Microsoft har nyligen börjat med tjänsten Microsoft Office 365 som ger tillgång till grundläggande funktioner hos Word, PowerPoint, Excel och OneNote via en vanlig webbläsare. Tjänsten kostar mellan 50 och 250 kr per månad och användare, beroende på hur många funktioner man behöver. Resultatet sparas i de vanliga filformaten för Office 2010 och man har tillgång till 25 GB lagringsutrymme.

Dropbox

Den fria tjänsten Dropbox, som startade redan 2007, erbjuder en gemensam lagringsplats för datorer med Windows, Mac OSX och Linux samt för mobila enheter med iOS och Android. Alla erbjuds 2 GB lagringsutrymme gratis och vid behov kan utrymmet utökas ända upp till 100 GB för ca 1 200 kr per år.

Med Dropbox kan du dela alla typer av filer under förutsättning att dina enheter har program eller appar som kan hantera filerna.

Apple iCloud

I mitten av oktober 2011 startade Apple sin molntjänst iCloud. Med denna erbjuds alla 5 GB fritt lagringsutrymme och automatisk synkronisering av informationen hos molnet till iOS-enheter som Macintosh, iPhone och iPad (även Windows 7 efter nerladdning av iCloud Control Panel for Windows).

iCloud kräver att iPhone eller iPad körs med iOS5 (lanserat i mitten av okt) samt att datorerna har Mac OSX Lion 10.7.2 installerat.

Mejl, kontakter, kalendrar, bilder tagna med iPhone och iPad, inköpt musik och filer från vissa Apple-program blir med iCloud gemensamt tillgängliga hos samtliga anslutna enheter. När molntjänsten väl aktiverats krävs ingen manuell insats från användaren för att delningen skall fungera.

Vid behov går det att utöka lagringsutrymmet hos iCloud till 10 GB för 150 kr/år, 20 GB för 300 kr/år eller 50 GB för 750 kr/år.

Påpekas bör att iCloud inte tillåter delning av filer från alla tillämpningsprogram. Än så länge fungerar tjänsten enbart med Apples egna program Adressbok, Aperture, iTunes, iPhoto, iCal, Mail, Keynote, Numbers och Pages.

iCloud aktiveras en gång för alla hos dina enheter (iPad i bild ovan) och fungerar därefter helt automatiskt.

För- och nackdelar med lagring i molnet

Den största fördelen med lagring i molnet är naturligtvis den bekvämlighet och säkerhet som lagringen erbjuder. All data säkerhetskopieras automatiskt och finns alltid tillgänglig oberoende av var man befinner sig (inom räckhåll för Internet förstås).

Kostnaden per MB utrymme blir naturligtvis högre än om man köper egna hårddiskar men detta måste vägas mot att man slipper allt besvär med hantering av utrustningen.

Den som arbetar med flera olika datorer eller mobila enheter har alltid tillgång till samma version av sina filer. Att manuellt synkronisera filer mellan olika enheter kan vara mycket besvärligt.

Den stora risken med lagring i molnet är att man skapar ett långsiktigt beroende av den valda leverantören. Frågor man bör ställa sig är:

• Finns leverantören kvar om 5 år?

• Ligger informationen säker mot obehörigt intrång?

• Går det lätt att föra över filer till andra leverantörer?


Det var allt för den här gången. Nästa nyhetsbrev kommer i mitten av november.

© 2011 www.programsupport.se