|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyhetsbrev från ProgramSupport April 2022 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Här kommer månadens nyhetsbrev med tips för effektivare arbete i dina grafiska program. Visa video på dig själv i presentationer via Cameo hos PowerPointModerna versioner av PowerPoint i Microsoft 365 (prenumeration) har en användbar funktion, benämnd Cameo, som låter dig visa en video på dig själv i dina presentationer. Detta är särskilt användbart när du vill dela presentationer i mötesprogram som Teams eller Zoom. Medlemmar kan läsa mer i avdelningen Användartips till PowerPoint: Söka med rösten i WordModerna versioner av Word i Microsoft 365 (prenumeration) ger dig möjlighet att utföra sökningar med hjälp av röstkommandon. Du kan söka efter ord i texten, manövrera programmet via röstkommandon och fråga efter synonymer till ord. Medlemmar kan läsa mer i avdelningen Användartips till Word:
Gruppera blad i Excel för bättre överblick och snabbare redigeringDokument i Excel kan innehålla flera olika Blad (flikar) som förbättrar överblicken över en stor kalkyl. För att skapa ett nytt blad hos en arbetsbok (så benämns dokument i Excel) klickar du på plustecknet nere under arbetsbokens rutnät. Nya blad namnges automatiskt med Blad1, Blad2 osv men du kan ändra namnen genom att dubbelklicka på bladfliken och redigera texten. Ett tomt dokument (arbetsbok) som utrustats med tre olika blad via klickning på plussymbolen. Bladen är inte grupperade vilket indikeras genom att endast det aktiva bladet (Blad1) har vit omgivande färg.
I många dokument arbetar man med samma struktur hos de olika bladen i en kalkyl. Du kan då spara massor med tid genom att gruppera flera olika blad. När du sen skriver in rubrikrader och ev rubriker i vänsterkolumnen så matas samma information automatiskt in i alla grupperade blad.
Alla de tre bladen är nu grupperade vilket indikeras genom att namnen hos bladen omges med vit färg. Blad1 är det aktiva bladet medan text skrivs in till rubrikerna. När man matar in förkortningar för månaderna så räcker det med att skriva Jan, bekräfta med Enter och sen fylla nedåt till Dec.
Grupperingen har tagits bort och redigering sker enbart i Blad2.
Årtalet har nu ändrats till 2020 för kalkylen i Blad2.
Universal Control gör det möjligt att använda samma tangentbord och mus både hos Macintosh och hos iPadDen nya funktionen Universal Control låter dig manövrera både din Macintosh och en iPad i närheten med samma tangentbord och mus. Detta sker genom att du flyttar muspekaren utanför skärmens sida åt det håll där din iPad är placerad. Resultatet blir att muspekaren visas som en grå ring på skärmen hos iPad. Den grå ringen fungerar då som pekare så att du kan manövrera din iPad ungefär som du normalt gör genom att peka på skärmen. Du kan härigenom öppna appar och välja kommandon hos dessa. När du öppnar en app som hanterar text så går det att mata in denna via datorns tangentbord, vilket är mycket bekvämare än via den mobila enhetens virtuella tangentbord. Förutom för manövrering av iPad från datorn så kan du även kopiera filer mellan datorn och den mobila enheten. Du måste då ha en iPad-app öppen vilken kan hantera den aktuella filtypen. Välj därefter ut en fil i en mapp hos datorn samt dra och släpp den hos den öppna appen i iPad. Kopiering kan även ske åt andra hållet genom att du drar ett objekt, t ex en bild hos appen Bilder, från iPad över till en mapp hos datorn. Detta är den i särklass enklaste metoden för att överföra bilder från iPad till dator. En bild kopieras här från en mapp hos datorn över till appen Bilder hos iPad genom att man drar och släpper den från datorskärmen och över till skärmen hos iPad. Förloppet är inspelat i en animerad GIF-film som repeteras så att du lättare kan följa med och se vad som händer.
|